4. Analyser af to udvalgte familiers (Hisan- og Tray) husholdninger på Bellona | VG3
Projecter »
Opgaven består at tre del-spørgsmål
|
Bellonas Distriksopdeling:
| Antal hus-stande | Antal personer | Gns.antal per/husstand |
Areal (ha)
Total: |
Areal (ha)
Opdyrket areal (fødevarer) |
Befolknings-tæthed (pers/total areal, ha) | Befolknings-tæthed per opdyrket areal (pers/fødevareareal, ha) | |
| Sa’aiho |
39
|
195
|
256
|
37
|
|||
| Ghongau |
37
|
545
|
1034
|
124
|
|||
| Matangi |
27
|
121
|
333
|
10
|
|||
| Bellona (total) |
203
|
861
|
1623
|
171
|
To husstands eksempler:
Hisan’s hustand:
På satellitbilledet til højre er hhv. hus og marker for Hisan’s husstand markeret.
| Hisan | Afgrøder | Geo-koordinater |
| Hus | 159°45’32’’ E; 11°16’27’’ S | |
| Mark 1 | Vandmelon, majs, bønner | 159°45’41,5’’ E; 11°16’32,5’’ S |
| Mark 2 | Sødekartofler | 159°45’37’’ E; 11°16’33’’ S |
| Mark 3 | Sødekartofler, bananer | 159°45’38’’ E; 11°16’35’’ S |
| Mark 4 | Sødekartofler, vandmelon, yams, majs | 159°45’35,5’’ E; 11°16’35’’ S |
| Mark 5 | Taro, bananer | 159°45’32,8’’ E; 11°16’34,5’’ S |
| Mark 6 | Yams, taro,bananer | 159°45’33,4’’ E; 11°16’33,3’’ S |
| Mark 7 | Kassava, sødekartofler, papaya, bananer, vandmelon, yams, tomater | 159°45’32,2’’ E; 11°16’31’’ S |
I tabellen ovenfor er angivet hvilke afgrøder der dyrkes på de respektive marker – som angivet dyrkes der ofte flere afgrøder på samme mark (’mixed cropping’).
Desuden er geo-koordinater for husstandens hus og de enkelte marker angivet.
Hisan’s familie:
Personer til stede (Residents - de facto)
| Navn |
Køn |
Relation til Husstand |
Ægteskabs status |
Alder |
Uddannelses niveau |
|
Hisan Temeenga |
m |
Husstands overhoved |
Gift |
72 |
Voksenuddannelse |
|
Courage |
k |
Hustru |
Gift |
57 |
6. klasse |
|
Noah |
m |
Søn |
Ikke gift |
26 |
Gymnasium |
|
Buka |
m |
Søn |
Ikke gift |
23 |
6. klasse |
|
George |
m |
Svigersøn |
Gift |
- |
Voksen uddannelse |
|
Paieke |
k |
Søn |
Skilt |
30 |
6. klasse |
|
Ellen |
k |
Datter |
Gift |
34 |
6. klasse |
|
Teangeika |
k |
Datter |
Gift |
34 |
6. klasse |
|
Emma |
k |
Datter |
Ikke gift |
28 |
6. klasse |
|
Tipaika |
m |
Barnebarn |
Ikke gift |
16 |
6. klasse |
|
Cyrine |
k |
Barnebarn |
Ikke gift |
5 |
Ingen |
|
Taupongi |
m |
Barnebarn |
Ikke gift |
5 |
Ingen |
|
Haikiu |
m |
Barnebarn |
Ikke gift |
5 |
Ingen |
|
Soul Tanga |
m |
Barnebarn |
Ikke gift |
10 |
Ingen |
|
Apeika |
k |
Barnebarn |
Ikke gift |
13 |
Ingen |
|
Desmond |
m |
Barnebarn |
Ikke gift |
10 |
Ingen |
|
Paul |
m |
Barnebarn |
Ikke gift |
10 |
6. klasse |
Fordele og ulemper ved at bo på Bellona
Rangordnet 1-3 efter betydning
| Fordele (1) | Fordele (2) | Fordele (3) | Ulemper (1) | Ulemper (2) | Ulemper (3) |
| Vi producerer vores egen mad | Picnic (?) | Deltage i sport – det sociale samvær | Når folk drikker (f.eks. importeret øl) er der for meget larm, og folk bander og bliver ophidset | Dårligt vejr – cykloner | Usikker fødevareforsyning (import) |
Hisan’s familie har kun sjældent råd til at købe ris og andre importerede fødevarer – og er derfor en af de husstande som stadig har en høj grad af selvforsyning.
John Tay’s husstand:
I tabellen nedenfor er angivet hvilke afgrøder, der dyrkes på de respektive markerDer dyrkes ofte flere afgrøder på samme mark (’mixed cropping’).
Desuden er geo-koordinater for husstandens hus og de enkelte marker.
| John Tay | Afgrøder | Geo-koordinater |
|
Hus
|
159°49’49’’ E; 11°18’34’’ S | |
| Mark 1 | Bananer, yams, taro | 159°50’5,5’’ E; 11°18’40,5’’ S |
| Mark 2 | Majs, sødekartofler | 159°50’4,5’’ E; 11°18’40,5’’ S |
| Mark 3 | Taro, yams, bønner, kål, bananer | 159°49’53,5’’ E; 11°18’28,5’’ S |
| Mark 4 | Kassava, sødekartofler, kål, yams, taro, bananer | 159°49’48,5’’ E; 11°18’30,5’’ S |
| Mark 5 | Sødekartofler, majs, vandmelon | 159°49’46’’ E; 11°18’34,5’’ S |
John Tay’s familie
Personer til stede (Residents - de facto)
| Navn | Køn | Relation til Husstand | Ægteskabs status | Alder | Uddannelses niveau | Årsag til tidl. ophold i Honiara |
| John T. Taugenga | m | Husstands overhoved | Gift | 64 | 6. klasse | Har boet hos familie |
|
Nita |
k | Hustru | Gift | 53 | 6. klasse | Helbred – hospital |
|
Baiabe |
m | Datter | Ikke gift | 34 | Gymnasium | Har boet hos familie |
|
Tiahana |
k | Adaptivbarn | Ikke gift | 8 | ||
|
Brian |
m | Søn | Gift | 30 | Gymnasium | Arbejde |
|
Rosse |
k | ‘andet’ | Gift | 27 | Gymnasium | Helbred – hospital |
|
Susi |
k | Datter | Gift | 25 | Gymnasium | Helbred – hospital |
Husstands medlemmer som er midlertidigt fraflyttet (Non-residents):
| Navn | Køn | Relation til Husstand | Ægteskabs status | Alder | Uddannelses niveau | Nuværende bosted | Årsag |
| Holland | m | Søn | Ikke gift | 22 | Universitet | Fiji | Uddannelse |
| Morgan | m | Søn | Ikke gift | 32 | 6. klasse | Honiara | Arbejde |
| Leslie | m | Søn | Ikke gift | 29 | Mellemlang uddannelse | Honiara | Bor ved familie |
| Edmond | m | Søn | Gift | 26 | Mellemlang uddannelse | Honiara | Arbejde |
Fordele og ulemper ved at bo på Bellona
Rangordnet 1-3 efter betydning
| Fordele (1) | Fordele (2) | Fordele (3) | Ulemper (1) | Ulemper (2) | Ulemper (3) |
| Ingen malaria på øen | Kan frit bevæge sig rundt – høj mobilitet | Billigt at leve og understøtte familien på øen | Mangel på penge – matcher ikke ønsket om ny vestlig levevis | Ændringer i levevis (’stoffer’) | Lavt sundheds niveau |
Opgave 4.2 Beskriv de to husstande med udgangspunkt i ovenstående informationer (kort/satellitbilleder, afgrødesammensætning, husstandsmedlemmer samt husstandens vurdering af fordele og ulemper):
|
Opgve 4.3 Diskuter forskelle mellem de to husstande ud fra beskrivelsen i spørgsmålet ovenfor (4.2) og vurder husstandenes fordele og ulemper ved at bo på Bellona – herunder de to husstandes kontakt med omverdenen
|






