Oliepøl fra tankskibsulykken 'Prestige' | VG3
Projecter »
Oliepøl fra tankskibsulykke
Meget værre end enkelte, lejlighedsvise udslip ser det ud, når det drejer sig om en regulær tankskibsulykke . Det tydeligste eksempel i nyere tid i Europa har været ulykken 13.november 2002 nær Kap Finisterre i Spanien, hvor der blev revet hul i skroget på tankskibet “Prestige” med 67.000 ton råolie om bord.
I den følgende, meget vanskelige uge blev kyststrækningen forurenet, og fartøjet blev slæbt ud til havs, væk fra kysten. Det meste af tiden var vinden for kraftig til, at forureningen kunne gøres synlig på radarbilleder fra rummet, men 17. november fangede Envisat-satellittens radarapparat ASAR et glimrende overbliksbillede.
På kortet over situationen (Kilde: La Voz de Galicia-Los heroes del 13-N p.12) ses to parallelle oliepøle, der forenes på det sted, hvor skibet befinder sig. Den kraftige nordvestlige vind har udskilt den lette olie fra den tungere og sendt begge dele af sted mod sydøst med forskellig hastighed. Billedet gengiver situationen med hensyn til skibets daglige positioner og udslippenes bevægelser i perioden frem til slutningen af 2002. Da skibet sank, var der stadig en stor mængde olie om bord, og man kan forvente, at denne olie som tiden går vil stige op til overfladen igen.
Øvelse vedrørende oliepøl – uden brug af LEOWorks
Udskriv billederne af oliepølen set fra radar og kortet med forureningsstederne. Brug målestangen i radarbilledet til at fastslå den omtrentlige længde og størrelse af det olieforurenede område.
Spørgsmål |
|
Øvelse vedrørende oliepøl – med brug af LEOWorks
Download den geokodede udgave af radarbilledet af Prestige oliepølen fra den 17. november 2002 og vis den ved hjælp af LEOWorks. Link "Prestige"-ulykken, radarbillede til digital analyse og tolkning. Klik her for at downloade.
Prestige_ASA_WSM_20021117_104436_8bit_geo.tif
Brug interaktiv stræk og zoom ind/ud for at få overblik og for at se detaljerne.
Spørgsmål |
|
Bemærk de mange skibe og deres sejlretning. Hvis du følger skibenes kølvandsstriber, vil du opdage, at mange fartøjer skifter retning fra sydvest til syd på netop samme breddegrad. Kan du forklare hvorfor? Tænk på navigaton, der bruger skibsradar og landkending!
Skønt denne ulykke på én gang har ødelagt mange kilometer kyst i Spanien og kostet enorme mængder af ressourcer til oprydning, samtidig med at biosfæren fortsat vil lide skade i årevis fremover, så foregår der sideløbende mange andre men mere skjulte forureningstilfælde. Det er den illegale udledning af olie i mindre mængder fra skibe og olieboreplatforme. Det sker, hvor olie pumpes op fra havbunden og hvor tankskibsruter passerer.