Opgaver | VG3

Projecter »

Opgaver
  1. Undersøg andre videnskabelige ekspeditioner.
    1. Hvad var baggrunden for dem?
    2. Hvilke nye opdagelser blev der gjort?
    3. Hvad betød disse opdagelser for samtiden?
    4. Hvad betyder opdagelserne for og for os i dag?

I kan fx se på disse opdagelsesrejsende:

  • Christoffer Colombus
  • Vasco da Gama
  • Marco Polo
  • Ferdinand Magellan
  • Vitus Bering
  • James Cook
  • Charles Darwin
  • David Livingstone
  • James Cook
  • Roald Amundsen
  • Knud Rasmussen
  • Thor Heyerdahl

Fremstil en tidslinje med de forskellige ekspeditioner. Tilføj ”Lykkelige Arabien” og de tre Galatheaekspeditioner på tidslinjen.Lav den evt. i stort format, så den kan blive en udstilling. Sæt forklaringer på.

 

  1. Find ud af mere om Danmarks kolonier

Tag udgangspunkt i denne hjemmeside, hvor Danmarks tidligere kolonier er markeret og beskrevet: https://videnskab.dk/kultur-samfund/saa-stort-har-danmark-vaeret

 

Fordel kolonierne i mellem jer i klassen og gennemgå for hinanden, hvad I finder ud af…

 

  1. Undersøg flådens historie.

Læs om de forskellige perioder på https://www.navalhistory.dk/Danish/Historien/Flaaden1801_1814.htm:

  • Før 1801
  • 1801-1814
  • 1814-1848
  • 1848-1864
  • 1865-1913
  • 1914-1918
  • 1919-1939
  • 1939-1945
  • 1945-1989
  • Efter 1989
  •  
  • Fordel perioderne imellem jer i klassen og gennemgå for hinanden, hvad I finder ud af.
  1. Historie fra grænsen

https://historiekanon.dk/ er vigtige episoder for den danske grænse med Tyskland beskrevet:

Årstal liste historie kanon

Læs om de 20 historiske højdepunkter og giv point til dem, som du synes er vigtigst.

I kan også fordele perioderne imellem jer i klassen og gennemgå for hinanden, hvad I finder ud af.

 

  1. Historien om Danmark

DR har lavet en flot udsendelsesrække om Danmarks historie:

https://www.dr.dk/drtv/episode/historien-om-danmark_-stenalder_145564

www.dr.dk/skole findes mange andre udsendelser om Danmarks historie.

I klassen kan I hver fordybe jer i en historiske hændelse og gennemgå for hinanden, hvad I finder ud af.

 

  1. Økonomi i kolonitiden

Danmark solgte kolonierne Trankebar og Serampore til briterne for 1.125.000 rigsdaler. Men hvor meget er det egentlig? Hvad er en rigsdaler? Og hvor mange penge ville det svare til i dag?

Brug evt. disse oplysninger om 1800-tallet til at argumentere for en udregning:

1 rigsdaler svarede til 2 kroner.

1 skolelærer tjente 225 rigsdaler om året

1 pund smør kostede 1 krone.

 

  1. Vandhenter

Sammenlign vandhenteren fra Dana-ekspeditionen med vandhenteren på Galathea3-ekspeditionen. Se her: http://virtuelgalathea3.dk/artikel/vandhenteren

Byg selv en model af den gamle vandhenter.

 

  1. Ekkolod

På Dana var det første gang at man anvendte ekkolod. Ekko opstår, når lydbølger bliver reflekteret. Tiden for et ekko kan man regne ud, hvis man ved, hvor langt der er til den ting, der reflekterer (fx en klippe eller en mur). Man gør sådan:

Tiden = afstand / 340

Enheden for 340 er m/s - det er jo lydens hastighed.

Tiden regnes i sekunder, når afstanden er i meter. Find et sted der giver ekko - fx en tunnel. Brug formlen til en undersøgelse, du selv laver.

Lav en model, der kan forklare et ekkolod på et skib.

 

  1. Højdeprofil

Ekkolodmålinger afdækkede Carlsbergryggen, idet der blev tegnet en profil.

 

Højderyg

Forstå arbejdsmetoden ved at lave en simpel model: Få en kammerat til at bygge en ”højderyg” med bøger i forskellige højder bag en skærm beklædt med papir.  Sænk et lod i en snor ned forskellige steder og brug dét, du opdager til at tegne en profil af ”højderyggen”.  Hvad skal der til for at lave en præcis tegning? Hvordan gik det for dig?

 

  1. Galathea 1, 2 og 3

    Sammenlign de tre Galatheaekspeditioner. Hvilke ligheder og forskelle er der?