Opgaver | VG3
Projecter »
1. Se indvolde hos slangen: https://www.youtube.com/watch?v=UK_1OD2WMu8
2. Konserver et dyr i alkohol, husk at bruge stinkskab.
3. Se opsamling af slangegift og hvordan enkelte dråber får blod til at blive til gele:
https://www.youtube.com/watch?v=cNXD10-r6QE Se om aftapning af havslanger på den Blå Planet: https://www.youtube.com/watch?v=oIjXrygoIxg
4. Se denne video om, hvad man bør gøre, hvis man bliver bidt af en slange: https://www.youtube.com/watch?v=IVIXd5_Kcsc
Se også: https://videnskab.dk/krop-sundhed/saadan-skal-du-reagere-hvis-du-bliver-...
Lav selv en bedre video med samme budskab.
5. Besøg en dyrehandler eller zoo, der har slanger. Observer adfærden og tag billeder af slangen (husk ingen blitz). Beskriv dens måde at camouflere sig på.
6. Undersøg selv mere om slanger. Beskriv udseende, levemåde, levested, formering, forsvar, føde, fødekæde mv. for en af nedenstående slanger. Find et billede og måske en youtube video, der viser netop den slange, du skal fordybe dig i.
Del klassen op i grupper: Taipan, Mamba, Python, Belcher, Tigerslangen, Anakonda, Kobra, Hugorm, Gabonviper og Vorteslange.
7. Gå på jagt i skolens samling af udstoppede dyr. Er der et slangeskelet, skind eller andet du kan undersøge? Find et billede af en slanges anatomi og forklar organer mv. Sammenlign med mennesket.
8. Acetylcholin er et signalstof, der dannes i vores nerveceller. Det bruges fx til at udløse de nerver, der styrer bevægelse af vores muskler. Nogle giftstoffer i slangegift (taipoxin) blokerer frigivelsen af acetylcholin. På den måde når acetylcholin ikke frem og nerveimpulserne kan derfor ikke sendes af sted. Musklerne er blevet lammet.
Lav en model af, hvad der sker og forbered en forklaring af det. Brug evt fagbegreber som nerveceller (neuroner), synapser, muskelceller, dendritter, akson, transmitterstof...