Forsøg der kan anskueliggøre de geologiske processer | VG3
Projecter »
Forklar hvad der sker i følgende forsøg, og forklar hvad forsøget har med pladetektonik at gøre…
1. En glasskål med spiseolie sættes over et stearinlys. Nogle dråber frugtfarve (vandopløseligt) dryppes fra en pipette ud i bunden af skålen.
Hvordan hænger dette forsøg sammen med konvektion?
2. Kopier et verdenskort over på A3-papir. Klæb det op på karton eller liggeunderlag og klip kontinenterne ud. Læg et puslespil med de udklippede kontinenter, så det bliver til et kontinent – Pangæa.
Hvordan hænger dette forsøg sammen med Wegeners teori om Pangæa?
3. Hæld en skefuld kartoffelmel i et glas og lige så meget vand - til blandingen har lige præcis den konsistens, at en ske nemt synker, når den bliver ført langsomt ned, men stoppes, når man fører skeen hurtigt ned mod overfladen.
Hvordan kan dette bruges til at forklare, at kappen både er fast og flydende?
4. Læg to bøger (kontinenter) på hvert sit kartonstykke (oceanbundsplader) på to borde med et lille mellemrum.
a. Før papirerne langsomt ned mellem bordene og se hvad der sker med bøgerne.
Hvordan kan dette illustrere konvergerende pladerande med kontinenter?
b. Før derefter papirerne fra hinanden og se hvad der nu sker med bøgerne.
Hvordan kan dette illustrere divergerende pladerand med kontinenter.
5. Løsn kapslen på en sodavandsflaske en smule, se at der dannes bobler i væsken, når trykket falder. Boblerne forsvinder når låget igen sættes tæt på. Ryst sodavanden let og skru igen en smule op for kapslen – luk hurtigt igen…
Hvordan kan dette illustrere, at magma stiger til vejrs, trykket falder og gasser frigøres. Samt at nogle sten dannes med luftbobler i?
6. a. Pust en ballon op og gem den under mel i en beholder. Med en nål prikkes hul på ballonen.
b. Hæld 5-6 mentos hurtigt (øv Jer i en tom flaske først) i en 1½ eller 2 liters cola light.
Hvilken slags vulkan kan dette forsøg illustrere, hvor lava sprøjtes med eksplosionsagtig hast på grund af overtryk i undergrunden?
7. Tag to væsker af meget forskellig "tykkelse" eller sejhed– for eksempel: shampoo eller opvaskemiddel og sirup eller honning.
Hæld en smule af hver væske ud på en tallerken, mens I tager tid på hvor lang tid det er om at flyde helt ud på tallerkenen. Opvarm væskerne i en skål med varmt vand og gentag forsøget. Er der nu forskel på tiden?
Bland noget sand i den tykkeste væske, så den bliver så sejtflydende, at den knap kan flyde…
Hæld nu denne blanding ud på tallerkenen og tag igen tid.
Hvordan kan dette illustrere lavastrømme?
8. Fyld et akvarium med vand. Fyld en lille plasticflaske med spiseolie. Hold fingeren for hullet i plasticflasken og sænk den ned i vandet. Tag fingeren fra hullet og giv flasken et lille tryk.
Hvordan kan dette forsøg illustrere magma i bevægelse?
9. Læg tre plader modellervoks eller badesvampe i forskellig farve ovenpå hinanden.
(Hvordan kan dette illustrere sedimenter)
Lav og beskriv de forskellige former for snit og forskydninger der kan dannes i den samlede modellervoks- eller svampeblok.
Hvordan kan dette illustrere forkastninger og bjergdannelse?
10. Læg tre plader modellervoks eller liggeunderlag i forskellig farve ovenpå hinanden. (Hvordan kan dette illustrere sedimenter)
Læg modellervoksblokken på bordet og pres ind mod midten fra begge sider.
Hvordan kan dette illustrere foldebjerge.
11. Tag lidt sand, lidt grus, lidt småsten og enkelte større sten. Put dem i et syltetøjsglas sammen med så meget vand, at det dækker helt. Ryst glasset, og lad det stå indtil alle ”sedimenter” er faldet til ro.
Hvordan kan dette illustrere sedimenteringen?