Øvelser 3: Hvad er forskning? | VG3

Projecter »

Øvelser 3: Hvad er forskning?

Tag en snak i klassen om hvad en forsker er.

Hvem forsker? Hvordan forsker man? Hvordan kan forskerne forbedre vores liv?

- Hver elev tegner sit billede af forskere.

- Gå i grupper og bliv enige om, hvordan I synes en forsker skal vises. I skal planlægge et billede I vil tage, der viser Jeres idé om forskning/forskere.

- Klæd jer ud og tage et billede, hvor I viser jeres forestilling af forskning/forskere. I skal lave en tekst til billedet. Lav en formidling – måske et lille dramastykke, der fortæller, hvorfor I valgte at tage billedet, som I gjorde.

- Saml klassens billeder og lav en fælles udstilling – fx på skolebiblioteket.

Hvad er en forsker?

Der kom 60 danske forskningsprojekter med på Galathea 3 ekspeditionen. Formålet var forskning og formidling. Hvordan skal det forstås?

Den naturvidenskabelige arbejdsmetode og tankegang

For at forstå naturvidenskab, skal man også forstå den måde, man arbejder på i naturvidenskab. Køreplanen for den naturvidenskabelige arbejdsmetode kan variere lidt, men ideen er beskrevet her:

Formidling

Formidling betyder at fortælle om sit projekt. Det kan gøres i aviser, tidsskrifter, på hjemmesider, rapporter, foldere, film, foredrag...

Opfattelsen af en forsker

Hvilken opfattelse har du af en forsker? – Er en forsker nørd´et eller cool? – Eller noget helt andet?