Øvelse 6: Formidling | VG3

Projecter »

Øvelse 6: Formidling

Du skal formidle for andre. Hvad kan du gøre?

Tjek listen

  1. Sørg for at vide en masse – sæt dig grundigt ind i emnet. Du skal vide mere end du fortæller.
  2. Hvem er målgruppen? Er det dine klassekammerater, forældre eller måske eleverne fra mindre klasser. Tænk over niveau og vælg sprog og indhold ud fra det.
  3. Gør det klart hvad din formidling skal handle om. Lav en rækkefølge med rød tråd.
  4. Overvej om publikum lærer noget af dig. Hvis ikke, så må du starte forfra.
  5. Gør publikum nysgerrige eller emnet interessant.. Stil måske nogle spørgsmål og få dem til at undre sig! Løft lige sløret for, hvad dit projekt handler om, men røb ikke det hele i indledningen. Publikum skal have lyst til at høre det hele til ende.
  6. Præsenter emnet, så alle føler de får noget ud af det – fx ved at pege på hvordan emnet påvirker eller kan inddrages i alles hverdag.
  7. Et støttepapir med noter kan lige gå an, men drop manuskripter – det er dødkedeligt at høre. Tal tydeligt og drop lange sætninger. Skal du fortælle noget svært, så vis det med en model eller iscenesæt nogle ting som små teaterstykker.
  8. Hvis du bruger powerpoint-præsentation så vær opmærksom på at du primært bruger den til at vise billeder og enkelte stikord, også her skal oplæsning undgås.
  9. Tænk over rammerne, altså hvor skal formidlingen foregå?– lav simple demoer eller overskuelige eksperimenter. Netop dét gør naturvidenskabsformidling til noget særligt. Inddrag evt. flere sanser, så tilskuerne bliver en del af præsentationen.
  10. Tænk også over dit kropssprog. Fortæller du noget trist, så se trist ud. Er det noget godt så smil!. Lad være med at stå det samme sted hele tiden. Gør noget!
  11. Tænk over en naturlig afslutning, så det hele ikke slutte pludseligt for tilskuerne.
  12. Øv dig. Også gerne foran andre, der kan komme med gode råd .
  13. Kig ud på dit publikum og vis at dit emne er spændende!



Huskede du at fortælle den gode og måske sjove oplevelse? Og hvad med hv-ordene?

Tjek listen

  • Hvem?
  • Hvad?
  • Hvor?
  • Hvornår?
  • Hvorfor?
  • Hvordan??
Hvad er en forsker?

Der kom 60 danske forskningsprojekter med på Galathea 3 ekspeditionen. Formålet var forskning og formidling. Hvordan skal det forstås?

Den naturvidenskabelige arbejdsmetode og tankegang

For at forstå naturvidenskab, skal man også forstå den måde, man arbejder på i naturvidenskab. Køreplanen for den naturvidenskabelige arbejdsmetode kan variere lidt, men ideen er beskrevet her:

Formidling

Formidling betyder at fortælle om sit projekt. Det kan gøres i aviser, tidsskrifter, på hjemmesider, rapporter, foldere, film, foredrag...

Opfattelsen af en forsker

Hvilken opfattelse har du af en forsker? – Er en forsker nørd´et eller cool? – Eller noget helt andet?