Sejltest på Galathea 3 ekspeditionen | VG3

Sejltest på Galathea 3 ekspeditionen

Udriggerkanoerne i Manus kan sejle meget hurtigt - op til 8 -12 knob under optimale forhold.

Mbukesejlads_fotoJeanetteV.jpg

Sejltest på Galatheaekspeditionen i Manusprovinsen i 2007 viser også, at nutidens udriggerkanoer kan sejle op til 35 grader op mod vinden, men da fartøjerne ikke stikker ret dybt og hovedskroget er fladbundet har de en væsentlig afdrift.

Mbukekanoer_fotoJeanetteVarberg.jpg

Afdrift vil sige at selvom et sejlende fartøj er i stand til at sejle en bestemt vinkel på vindretningen, så driver det sidelæns pga. vindpresset på sejlet og den del af fartøjet som er over vandet.

Afdriften på udriggerkanoerne i Manus var helt op til mellem 15 og 20 grader, hvilket betød at kanoerne reelt kan sejle optil ca. 45 grader på vindretningen.

Mbukesejlads_fotoJeanetteV.jpg

Udriggerkanoerne i Manus kan sejle meget hurtigt - op til 8 -12 knob under optimale forhold (hurtigst med vinden ind lige fra siden, langsommere med vinden ind lige bagfra eller i bidevind, som det hedder når man sejler så meget i den retning som vinden kommer som man kan.).

Hvis fortidens kanoer har mindet om nutidens, hvilket denne sejlteknologis udbredelse over det meste af Stillehavet er en indikation på at de har, så kan disse målinger bruges til at komme med sandsynlige beregninger af austronesernes allerførste rejser ud over Stillehavet. Klima og vindforhold må også have været temmelig lig det vi kender i dag.