Opfattelsen af en forsker | VG3

Opfattelsen af en forsker

Hvilken opfattelse har du af en forsker? – Er en forsker nørd´et eller cool? – Eller noget helt andet?

tegning13.jpg

Videnskabsministeriet lavede i 2004 en rapport hvori der stod:

Mange børn og unge har et billede af forskning og videnskab som kedeligt, fjernt og nørdet. Der er brug for andre billeder, som skabes gennem konkrete oplevelser af, at forskning bygger på nysgerrighed, eksperimenter og kreative løsninger. Kort sagt: Fascinationen af det vi ikke ved, men gerne vil vide mere om. Forskning er ikke kedelig. Forskning har faktisk alle de ingredienser, som børn og unge finder spædende: gåder, mystik, heltefigurer, farverige begivenheder, gode historier, mulighed for den store gevinst og berømmelse.

Det er bare et spørgsmål om at kommunikere det rigtigt. Børn og unge skal fra første færd opleve, at forskning og ny viden er vedkommende, spændende og sjov. Ny viden skal være en integreret del af deres hverdag. Det kræver, at vi gør op med billedet af forskningen som støvet og befolket af nørder, og i stedet udvikler nye billeder og opstiller nye rollemodeller, som tilsammen gør det 'cool' at være forsker.

Hvilken opfattelse har du af en forsker? – Er en forsker nørd´et eller cool? – Eller noget helt andet?

Hvad er en forsker?

Der kom 60 danske forskningsprojekter med på Galathea 3 ekspeditionen. Formålet var forskning og formidling. Hvordan skal det forstås?

Den naturvidenskabelige arbejdsmetode og tankegang

For at forstå naturvidenskab, skal man også forstå den måde, man arbejder på i naturvidenskab. Køreplanen for den naturvidenskabelige arbejdsmetode kan variere lidt, men ideen er beskrevet her:

Formidling

Formidling betyder at fortælle om sit projekt. Det kan gøres i aviser, tidsskrifter, på hjemmesider, rapporter, foldere, film, foredrag...

Opfattelsen af en forsker

Hvilken opfattelse har du af en forsker? – Er en forsker nørd´et eller cool? – Eller noget helt andet?