Ananas og globalisering | VG3

Projecter »

Ananas og globalisering

I Ghana har man dyrket og eksporteret ananas gennem de sidste 20 år.

Ghana_6_L.jpg

Ananas og globalisering
I Ghana har man dyrket og eksporteret ananas gennem de sidste 20 år og store udstrakte marker findes ude i området omkring Accra. I de sidste tre år har mange landbrugere dog oplevet et dramatisk fald i efterspørgslen på deres ananas. Grunden er at en ny type ananas er blevet introduceret og kraftigt markedsført i Europa, som udgør det traditionelle marked for ananas.

Måske har du bemærket at de ananas du køber i supermarkedet er anderledes. I dag er de mindre, sødere og holder længere – det er alle kundevenlige egenskaber. Det der skete var at ananasproducenterne i Costa Rica støttet af store multinationale firmaer introducerede denne nye type ananas med succes.

Ghana_6_L.jpg

Konsekvenserne for de små dyrkere blandt de ghanesiske landmænd er stor. De har fået en alvorlig ulempe, fordi de ikke havde råd til at gå over til den nye ananastype. Dette skyldes at de hverken havde råd til at betale for de dyre frø eller de nødvendige sprøjtemidler. Store områder hvor man tidligere havde mange små landmænd, der dyrkede ananas, er nu under forandring.

Det der sker nu er at få stor-skala landmænd introducerer den nye type og udnytter store landområder til dette formål. De mindre landmænd har mistet deres gode forretning og blot nogle få velstillede landmænd vil nu udvikle en god forretning i ananas. Det er en utilsigtet konsekvens af globaliseringen og denne proces er helt uden for kontrol af de mindre landmænd. Det er blot sammenhængende med hvad der sker andre steder i verden, snarere end om de udførte et godt (eller dårligt) arbejde med at dyrke ananas.

Tak til Kate Gough og Niels Fold, Institut for Geografi og Geologi, Københavns Universitet for information om ændringerne i dyrkning af ananas.

Lær mere om Accra i projektet Accra .