3. Årstider har betydning for temperaturen | VG3

Projecter »

4126
Projekt
3. Årstider har betydning for temperaturen

Tænd en nøgen og stærk pære (f.eks. 100 watt). Pæren skal forestille Solen. Sæt nu en globus hen til pæren. Hvor er der nat og hvor er der dag i din model? Se på Danmark -hvad sker der når Jorden drejer om sin akse?

Jorden drejer rundt om Solen på netop et år. Banen er ikke helt cirkulær, men er nærmere formet som en aflang cirkel. Man kalder denne form for en elipse. I løbet af et år oplever vi i Danmark 4 årstider:

rstider.jpg

Vinter:
Danmark vender i længst tid væk fra solen. Brug modellen til at forstå, vi her har korte dage og lange nætter. Vi er også langt væk i ellipsen. Se vinter på tegningen (21/12) og vis vinter i modellen. Vis også et vinterdøgn.

Forår:
Da Danmark ligger ”højt” står solen lavt. Her bliver ikke så varmt. Se forår på tegningen (21/3) og vis forår i modellen. Vis også et forårsdøgn. Brug modellen til at forstå, vi her har cirka lige lange dage og nætter.

Sommer:
Godt nok er vi ikke tæt på solen i elipsen, men til gengæld vender vi næsten hele tiden mod Solen.
Det bliver varmt, fordi Solen står højt. Se sommer på tegningen ( 21/6) og vis sommer i modellen. Vis også et sommerdøgn. Brug modellen til at forstå vi får lange dage og korte nætter.

Efterår:
Solen står lavt, så det bliver ikke vamt, selvom vi er tæt på i ellipsen. Find efterår på tegningen (21/9) og vis efterår i modellen. Vis også et efterårsdøgn. Brug modellen til at forstå, at vi får cirka lige lange dage og nætter.

Hvordan går det med årstiderne på andre dele af Jorden?
Gentag øvelsen og kig nu i stedet for Danmark på Nordpolen, Sydpolen samt andre landområder..